מבקשים ליהנות בימי הקיץ החמים מבריכה בחצר, אבל יש לכם בעיה עם הכלור? תהליך תכנון בריכות המוצע על ידי חברת אילון הנדסת מים ומערכות בע”מ, כולל את כל צרכי התכנון, הבניה והשימוש בבריכה, לרבות בחירת מיקום, גודל וסוג של בריכה, תכנון סביבת הבריכה, המנגנונים שלה ועוד. בין היתר, בחברה יעזרו לכם לבחור מנגנון חיטוי מתאים של מי הבריכה, היכול בימינו לעשות שימוש במלח במקום כלור. 

 

אז מה זה אומר בריכת מלח? מה היתרונות של בריכה ללא כימיקלים ובמה כדאי לבחור – בריכת מלח או כלור? על כך יוסבר בקצרה להלן.

 

בריכת מי מלח ואיך היא עובדת

בריכת מי מלח עושה שימוש במלח מומס כחומר חיטוי באמצעות תהליך של אלקטרוליזה. בתהליך זה נוצרת ריאקציה כימית של נתרן תת כלורי יחד עם חומצה היפורכלוריט כלורית. למעשה, לא מדובר בבריכה בלי כלור אלא בתהליך בו מערכת חיטוי על בסיס של מלח יוצרת בצורה עצמאית כלור המשמש כחומר חיטוי פעיל.  את המלח מספק לבריכה מכשיר מיוחד בו מיוצר באופן רציף מהמלח כלור חופשי. כמו כן, במערכות אלו נעשה שימשו במלח גס בכמויות המוגדרות מראש, בטבלאות המתייחסות לכמות המים שיש בבריכה. 

 

ליהנות מבריכה ללא תופעות הלוואי של כלור 

 בריכות על בסיס חיטוי מלח מעניקות חוויית שימוש של בריכות שחיה ללא כלור, המונעת עודפי כלור במים על תופעות הלוואי הנלוות לכך. בין היתר בריכה עם מלח מונעת את הריח המוכר של הכלור במים הנבדק לעור, וכמו כן נמנעות תופעות של יתר כלור במים עם צריבה וגירוי של העיניים ושל העור. בנוסף לכך, בריכות עם חיטוי של מלח נהנות מרמה מאוד גבוהה של צלילות של המים.

 

 שימוש ותחזוקת מערכת חיטוי במלח

יש לדעת כי מערכות חיטוי של בריכות על בסיס מלח נדרשות בשימוש ובתחזוקה נאותה. קודם כל, כמו בחיטוי באמצעות כלור יש לדאוג לרמה נכונה ומאוזנת של מלח וכלור בבריכה, המושפעת מכמות המלח בבריכה וכן מקצב האידוי של השמש, הגבוה יותר במערכת חיטוי מלח מאשר כלור, וזאת לצד התזות, דילול המלח עקב גשמים ועוד. ניתן לדאוג לרמה נאותה של מלח וכלור בבריכה על ידי הוספה של מערכת בקרה אוטומטית העוקבת אחר ערכי הכלור במים ומזרימה חומצת מלח בהתאם לצורך.

אם המערכת פועלת לאורך זמן ללא מספיק מלח עלול להצטבר בה קלציום המפחית את יעילות עבודתה, מה שעלול להסתיים בצורך בהחלפת תא מלח. ובכל מקרה יש צורך בתחזוקה קבועה של תא המלח עם ניקיונו הנכון באופן שימנע הצטברות של קלציום. יש לציין כי בבריכות עם מערכות חיטוי מלח עלולה להיווצר גם קורוזיה.

 

אז במה לבחור בבריכה עם מלח או כלור? 

יש לדעת כי במערכות לחיטוי של בריכות על בסיס טבליות רגילות של כלור, נעשה שימוש בכלור חופשי שהינו כלור זמין המחטא מיד את הבריכה, שבהמשך הופך לכלור מורכב הנוצר עקב מגע עם הפרשות בבריכה, מה שגורם לריח של כלור ולתופעות של גירוי וצריבה. זאת בעוד שבבריכות עם חיטוי על בסיס מלח מיוצר כלור חופשי באופן רציף באופן שמונע היווצרות של כלור מורכב על כל תופעות הלוואי שהוא גורם. כמו כן, בשתי שיטות החיטוי יש צורך לעקוב אחר ערכי המים, ובכל מקרה בעיקרון מבחינה בריאותית אין הבדל בין שתי שיטות החיטוי.

מנגנון חיטוי במלח הרבה יותר יקר מהוספה של כלור לבריכה, וכאמור הוא גורם לקורוזיה ונדרש בהשקעה בעבודת תחזוקה נאותה. לכן, לא אחת אנשים פרטיים מוותרים על העלות והעיסוק הכרוך בבריכה ללא כלור על בסיס מלח, אלא אם מדובר באנשים שממש לא אוהבים כלור או מאוד רגישים וסובלים מריח הכלור בבריכה ומתופעות של גירוי בעור. מצד שני, בריכה ציבורית ללא כלור יכולה להיות מאוד אטרקטיבית לקהל הרחב בין אם מדובר בריכה של בית מלון, קאנטרי קלאב, יישוב וכדומה.

 

בחירה נכונה של מערכות חיטוי במלח

אם החלטתם ללכת על בריכה עם מנגנון חיטוי על בסיס מלח, חשוב שתדעו שקיימים בשוק סוגים שונים של מערכות לחיטוי מי בריכה במלח, מהן יש לבחור במערכת מתאימה לבריכה שלכם. למשל יש לבחור במערכת חיטוי חזקה דיה לגודלה של הבריכה, שלא תידרש לעבוד ללא הפוגה, דבר שיגרום לבלאי של המערכת. כמו כן יש לבחור במערכת מתאימה לרמת אידוי של המים, המושפעת מהאקלים באזור. למשל יש הבדל בחוזק המערכת הנדרש באזור הנגב ובערבה, לעומת מערכת הנדרשת בהרי הגליל. בנוסף, בכדי להקטין רמות היווצרות של קלציום במערכת החיטוי, ניתן לבחור במערכות חיטוי עם קוטביות הפוכה.

 

לבחירת מערכת חיטוי מתאימה לבריכת שחייה

 

לבחירת מערכת חיטוי מתאימה לבריכת שחייה על בסיס מלח או כלור, ולקבלת עוד מידע וייעוץ מקצועי בנושא, צרו קשר עם חברת אילון הנדסת מים ומערכות בע”מ בטלפון 09-7726099.